zondag 2 maart marktdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu zondag 2 maart marktdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu

zondag 2 maart marktdag

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg dorien en peter

02 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Vannacht om 3 uur wakker door het geschreeuw van de brulapen, de wind vanaf de rivier blies een koel briesje over ons bed heen. ik vind dat zelf toch fijner dan de kou van de airco die in de kamer aan staat. oma en mary hebben hun slaapkamer open staan zodat de airco ook in hun kamer komt. alleen wanneer ik moet plassen en dat is gemiddeld 2 keer per nacht moet ik in mijn blootje door die ijs koude kamer heen. gevolg warm, brrrrr ijskoud en dan weer de tropische warmte van de badkamer. maar mij hoor je niet klagen hoor, was net als laatste van het hele stel om half 8 uit bed en aan mijn eerste kopje koffie in klein shirtje en slipje toen de overbuurman Tolo riep dat er apen zaten. Nou wie Dorien goed kent weet dat ik gek op apen ben. In mijn halve blootje was ik als eerste aan de overkant, Tolo lachen, gekke Hollanders, en ja hoor boven in de boom een stel bruine apen die vruchten aan het eten waren. Ik meteen ohhhh ahhhh brulapen maar Tolo zei dat dit gewone bruine apen waren. kan me niets schelen apen zijn apen en wie ziet die nu zomaar aan de overkant van je huisje.
Om 11 uur zijn we weer naar Paramaribo gereden naar de gewone markt en de chinese markt waar we met Kok en Margo hebben afgesproken. Peet stuurt en wij rijden mee, roepend KUIL!!!, DREMPEL, en als we links moeten "kleine bocht en als we naar rechts moeten "grote bocht" zo onthouden we hoe de bocht moet worden genomen wanneer je links moet rijden. We kwamen terecht in een straat vol met gekleurde parasols, heerlijke muziek en kraampjes gevuld met allerlei exotisch fruit met de meest prachtige namen zoals sweetie boontjie. Margo liet ons overal van proeven en vertelde wat alles was.
Zelf hebben we kleine banaantjes, tomaten, een soort komkommer, sap van geperst suikerriet en kokoswater gekocht.
"We hebben staan gapen bij het in stukken slaan van een gebraden eend en gedroogd kaaimanvlees. Dit allemaal onder het genot van heerlijke swingende Surinaamse muziek.
s' Middags hebben we de moeder van Margo opgehaald en zijn we in de buurt van hun nieuwe huis heerlijk gaan eten, het valt me op dat er naast roti veel javaans eten is dit tot genoegen van Peet. Oma en ik hebben een heerlijk drankje ontdekt, kokosmelk met een vrucht er door, het heet "Dawet".
Na het eten zijn we naar het nieuwe huis van Kok en Margo gegaan, een flink stuk buiten Paramaribo. Via een afgelegen zandpad reden we zo naar een ongelooflijk mooi paleisje, een prachtig koloniale stijl gecombineerd met Amerikaanse charme. Jongens wat hebben jullie dat goed gedaan. Na de rondleiding hebben we op het achterterras heerlijke koele drankjes gedronken die Margo had meegenomen waaronder dorstlessend zuurzak. Klinkt vreselijk maar zo lekker.
Peet heeft Kok nog even geholpen een gat te bikken en daarna werden de palmboompjes, tomaatplantjes en de mangobomen bewaterd.
Om half 5 weer op weg naar ons huisje zodat we voor het donker weer thuis zijn. Onderweg verse warme broodjes gekocht bij een chinees die geen surinaams, geen engels,en geen nederlands sprak, nou das lachen hoor.
Ik zit nu op ons terrasje met een koffie en door oma gesneden meloen,
moe maar voldaan.
Morgen houden we een rustdag, beetje zwemmen in de rivier en bijkomen van alle indrukken. ik zal proberen of ik wat foto's kan plaatsen.
lieve groetjes voor iedereen.

  • 03 Maart 2014 - 03:28

    Kok:

    Wat een leuke foto's en wat een leuk verhaal. Fantastisch dat jullie zo kunnen genieten van mooi en tropisch Suriname. Wel geloof ik dat alles waar jullie oog opvalt, nog meer tot leven komt, kleur krijgt en nog mooier wordt dan dat het al is. Suriname dankt jullie ook! Nog fijne dagen toegewenst.

  • 03 Maart 2014 - 07:57

    Wil Van Den Breul:

    Gezellig je dag beginnen met een kopje koffie En een reisverslag. Ook de foto's zijn leuk. Een mooi huis overigens.
    Enne Mary: wat een stoere bril en blik!!

    Veel plezier.

    gr, wil

  • 03 Maart 2014 - 15:05

    Paul:

    Wat een leuk verslag mam. Klinkt gewweldig. Geniet van iedere minuut en veel liefs aan iedereen.

    X Paul

  • 03 Maart 2014 - 22:23

    Eggie:

    Leuk om jullie verhalen te lezen. Ben hartstikke jaloers. Echt wat voor mij, die kraampjes, lekker eten enzo. Heeft Peter als gevist? Per slot van rekening had hij 15 kg. aan hengelsportartikelen bij zich, toch? Hier alles ok, zaterdagavond gepokerd ( helaas zonder jullie). Ik was er helemaal niet bij. Alles ging mis,koffie over de tafel, lamp kapot, eieren flikkerden uit de ijskast kapot natuurlijk en ik verloor ook nog 47 euri. Lotte en Eric kwamen nog verkleed van carnaval even binnen. Gisteren met Antoinette,Arno, Joop en Henriette even gegeten bij Arnheijm. Helemaal top. Vanavond mijn schoonvader op bezoek gehad en samen even Peking eend (Peet!) gaan eten bij de chinees in Oosterbeek. Mis jullie, misschien stap ik nog wel in het vliegtuig!!!:) Eg

  • 04 Maart 2014 - 11:41

    Ingrid:

    Leuk om te lezen hoe goed jullie het samen hebben en al die belevingen met apen, eten en wat al niet meer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dorien en peter

wij, Peter en Dorien, vertrekken 27 februari voor 4 weken naar mijn broer Kok en schoonzus Margo in Suriname. We gaan in gezelschap van mary (mijn zus) en mijn moeder Dora die nu 84 jaar is. Zij gaan 2 weken en wij blijven 4 weken.

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 14218

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Suriname

Landen bezocht: