Rustig dagje 3 maart - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu Rustig dagje 3 maart - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu

Rustig dagje 3 maart

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg dorien en peter

03 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen rond half 8 alle vier wakker, lekker uitgebreid aan de koffie. Natuurlijk weer met de verrekijker naar de apen aan de overkant gekeken, ze zijn zwart met een lange staart en heten monkie monkie ( Apie Apie, vrij vertaald). Ze slaan hun staart om de takken en reiken zo naar de bessen die op de uiteinden van de takken zitten. Blijft leuk om te zien. Peet is alleen naar Paramaribo gegaan om kleine loodjes voor zijn hengel te vinden en kwam inderdaad terug met zijn loodjes, hij had alleen geen zin om te gaan vissen.( was ook veels te heet in de zon). We hebben langs de kant van de weg een hutje gevonden waar we vers gebakken broodjes kunnen krijgen, heerlijk warm nog. Zij maakt ze s' morgens om half zeven voor de werkmannen en de schoolkinderen die langs komen. Hihi en nu dus ook voor ons.
Om 12 uur toch maar een stukje gaan rijden om te kijken of we een snellere weg konden vinden naar Paramaribo. Voordat we vertrokken naar Suriname heb ik ook gezegd dat ik heel graag een luiaard zou willen zien, nou mensen dat is gelukt. Hij lag alleen dood langs de kant van de weg, zo jammer en zielig.
Op de terug weg bij Rita's eetcafe heerlijke roti gegeten en tips gekregen voor onze tocht naar de jungle. Wat is iedereen hier toch vriendelijk zelfs 2 politieagenten die vreselijk moesten lachen omdat wij de roti keurig met mes en vork aan het eten waren. Haha moet je dus gewoon dippen en alles gevouwen in je mond proppen. S' middags is peet, die natuurlijk weer geen rust in zijn kont had, weer een ritje gaan maken.
Hij kwam een uurtje later terug met zulke mooie verhalen . Hij was ergens gewoon met de auto de jungle ingereden en is terecht gekomen bij een bananen en bamboeplantage waar bij ook nog eens honderden monkie monkie in de bomen zaten. Hij vertelde hele grote maar ook veel kleintjes, shit was ik maar mee gegaan.
Morgen gaan we met Kok en Margo naar colakreek, lekker zwemmen, beetje zonnen en natuurlijk weer veel eten.
Surinamers leven eigenlijk van maaltijd naar maaltijd en plannen hun uitjes om een eetplek heen. Zo van " wat is er om dit eettentje te doen". Zo jongens wat je al niet kan schrijven op een rustdag. Wij gaan nu ook eten, sardientjes, broodje, beetje pom.
Liefs van ons.

• 04 Maart 2014 - 07:08

Eggie:

Peter geeeeeeen loodjes bij zich?????? En geen zin om te vissen????????
    En die luiaard, Door die heb je toch de hele tijd al om je heen!
    xxx

• 04 Maart 2014 - 09:11

Yvonne:

Wat onwijs leuk Dorien.. en een levende ga je ook nog wel mee maken...

Het genieten spat ervan af!
    --------

Nèt een beetje anders. De meeste Surinamers hebben geen bad maar een douche; toch zeggen ze altijd dat ze gaan “baden”. Verf wordt in Suriname niet geroerd maar gedraaid, evenals de nasi. Haar is niet lang maar groot. Ook de beleving van kleuren is hier bijzonder. Oranje noemen ze rood en rood is hier fel roze. Aubergine heet hier “boulanger”, lente-ui is “prei” en een limoen een “lemmetje”. Bloem (meel) is “blom”, een eend een “doks”, een borrel heet een “shot”, priklimonade “een soft” en vruchtensap heet kortweg “sap”. De meeste planten met langwerpige bladeren die in een pol groeien, worden gemakshalve “lelie” genoemd. “Bokkepoot” is ook een aanduiding voor verschillende plantensoorten. Een braakliggend terrein heet een “bloot perceel”. Een klein persoon wordt aangeduid als “die korte” en een pleegkind is een “kweekje”.

In de winkel hoorde P een Creoolse dame met maat XXL, in haar hand een topje maat L, aan de winkeljuf vragen: “Dit is de laatste maat toch? Heb je niet breder?”
    Surinamers “weten niet te zwemmen” en “velen van ze” (ook zo’n typische uitdrukking) zijn bang voor water. Als het niet diep is zeggen ze: “Het water is niet hoog.” Om wied te kappen gebruik je een houwer, een imposant hakmes dat eruit ziet als een soort machete. Kroketje met mosterd besteld? Je krijgt ’m met piccalilly.

Onder (nee, niet op) de markt verkopen ze o.a. harde kip (ouwe soepkip) en warme vis (=gerookt). Als we een fietstochtje hebben gemaakt vragen ze of we leuk hebben gewandeld. We rijden met de dinghy naar de boot en de boot staat in de rivier.
    Een flat is een bungalow en een balkon is een terras.
    Als je aan iemand vraagt hoe laat het is, dan kan het 10 rechts van 11 zijn of kwart over half 2.
    Tijdens de jaarwisseling worden er flink wat “bombels” en “bommen” afgestoken; eigenlijk begint het al in november. Naast vuurwerk hebben ze hier wel meer bommen, bijvoorbeeld de verfbom (lak in spuitbus) en de gasbom. De laatste is natuurlijk een gasfles. En de leverancier van de gasbommen heet: meneer Gasbommetje.

Heb je ergens een artikel besteld en is het nog niet gearriveerd, dan is het “zeilende”.
    Marineren is “inleggen” en tijdens de buikspieroefeningen in de fitness-salon zegt de gymjuf: “Je moet je handen onder je zitplaats zetten en je benen wijd verspreiden.”
    Het werkwoord “zetten” is (met veel andere woorden) multi-purpose. Er is ook “dat ding” (als de spreker niet op de juiste naam kan komen en dat is nogal vaak) en “rommels”: elk type ongerechtigheid zoals zand in de sla, onkruid in de tuin, vervelende gebeurtenissen en onaangenaamheden in het algemeen, een dronken man praat rommels, enz.

---
    vond ik zo leuk!!
    dikke kus

en mo syi!

• 04 Maart 2014 - 10:50

Juul:

Wat klinkt het allemaal goed, zo te horen zijn jullie lekker aan het genieten!! Dikke kus