Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu

Frederiksdorp

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg dorien en peter

06 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een zeer warme nacht zijn we vanmorgen al vroeg weggereden in de richting van de nieuwe brug over de Suriname rivier, de dr. Wijdeboschbrug. Mensen effe googlen, ongelooflijk mooi en heel hoog. Daar hebben we Kok opgepikt en zijn richting Nieuw Amsterdam gereden, onderweg nog wat papaja en ananas gekocht en een heerlijke verse kokosnoot leeg gedronken en leeg gelepeld. Na een half uur kwamen we aan in Fort Nieuw Amsterdam, een buitenmuseum dat de historie vertelt van het oude Suriname. Het was een verdedigingsfort om de achterliggende plantages te beschermen. Heel indrukwekkend is het om de verhalen over de slavernij te horen. Ik begrijp nu ook hoe het komt dat er zoveel verschillende bevolkingsgroepen in suriname wonen. Na de afschaffing van de slavernij, nu 150 jaar geleden hebben ze (nederlanders) mensen uit allerlei andere kolonien gehaald om te werken op de plantages. Vandaar ook de vele Javaanse kampongs in Commewijne en het vele Indonesische eten. Peet zijn walhalla dus. Op deze plek komen ook de Suriname rivier en de commewijnerivier samen en stromen hier de Atlantische oceaan in. Mooi gezicht hoe het bruine water zich een stukje verder vermengd met het water van de oceaan. Hier ook veel vogels, m.n witte ibissen gezien en hele grote platte waterlelies.
Door naar Marienburg waar we met een tentboot de commewijnerivier zijn over gestoken, op de boot deelde oma droptoffees uit, nou dat was heel fijn, het snoepje was met geen mogelijkheid uit het papiertje te krijgen, een grote plakzooi.
Aan de overkant ligt Frederiksdorp, een gerestaureerde koffieplantage. Een prachtig terrein met mooie huisjes en een schitterend uitzicht over de bananen en kokosbomen.leuk gesprek gehad met de eigenaar, een Nederlander die al 51 jaar in Suriname woont. Leuke tip gehad ook over een 2 daagde tocht naar Matapica, een half uur varen langs de kust naar een strand waar de schildpadden s'nachts komen om eieren te leggen.
Peet en ik denken erover om deze trip ook te gaan maken.
Langs de rivier gelopen en een stuk verder weer terug naar de andere oever gevaren. In deze hitte is alles voor ons wel heel vermoeiend dus weer op huis aan gegaan. Inmiddels is het erg hard gaan waaien, een hele warme wind, de aankondiging van een flinke tropische bui. Ik denk dat ik midden in de bui op het gras ga dansen, m.a.w. Effe afkoelen dus. Morgen weer even een rustig dagje, Hihi we moeten ook aan oma denken.!!!
Wordt waarschijnlijk white beach, kan me daar nu al op verheugen. Onze onderbenen zitten al vol met mosquito beten, en ik heb een zere mond van alle bakabana.
Nu een pom halen en lekker uitrusten. Dikke kus, Dorien

• 07 Maart 2014 - 10:02

Willem En Monique:

Ha Suriname-gangers! Wat een fantastisch blog hou je bij Dorien, erg leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten. Wat een prachtig land! Dat deze reis voor onvergetelijke herinneringen gaat zorgen, willen we wel geloven! Geniet ervan en lieve groeten aan allemaal!