Anaula donderdag 20 maart - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu Anaula donderdag 20 maart - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu

Anaula donderdag 20 maart

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg dorien en peter

20 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Heerlijk geslapen met op de achtergrond de rivier en verschillende nieuwe vogel geluiden en het geschreeuw van ara's.
In de boom voor ons inderdaad 2 ara's, prachtige grote gekleurde vogels, wat kunnen die schreeuwen zeg!
Om 7 uur werd er een thermoskan heet water gebracht met een potje nescafe. Wat een verwennerij, na dat afzien op Brownsberg is dit toch heerlijk, het is tenslotte vakantie.
Tijdens het ontbijt sprongen de doodskopaapjes van boom naar boom zo voor onze neus.
Om 10.00 uur weer met onze gids in de karjool naar een marrondorp " nieuw aurora" gevaren. In de jungle leven de Marrons, zij bestaan uit verschillende bevolkings groepen, een ervan zijn de Saramaccaners. Zij waren slaven op de plantages en opgejaagd door soldaten die in opdracht van de plantages eigenaren hun moesten terug halen wanneer ze ontsnapt waren. Ze trokken ver het binnenland in. ik kan nu wel 6 vellen vol schrijven over wat ik allemaal gezien heb, zo indrukwekkend, een onvergetelijk ervaring en eigenlijk niet in woorden over te brengen. Houten hutten met daken van palmbladeren, koken in een centrale hut, af en toe een huisje met golfplatendak, veel vrouwen in de rivier die de potten en pannen aan het schuren waren met alleen een lendendoek om. Hoe glimmender je pannen zijn betekent meer aanzien als vrouw, dan ben je proper en hygiënisch en een goede kok dus ook meer kans op een goede man. Ze hebben liever niet dat je steeds foto's maakt dus dat hebben we watstiekum gedaan.
Ook nog een schooltje en medische post bezocht. De mensen zijn vrij schuw maar toch ook weer heel vriendelijk.
Na deze indrukwekkende tocht ons in de hangmat gehezen voor een dutje breekt er een gigantische tropische onweersbui los, wat een kabaal en water.
s'avonds nog naar traditionele dans gekeken van marronvrouwen maar ik hou niet zo van dat georganiseerde gedoe.
Heerlijk de klammen matten in met een hoofd vol indrukken.
Wat brengt ons morgen

dorien en peter

wij, Peter en Dorien, vertrekken 27 februari voor 4 weken naar mijn broer Kok en schoonzus Margo in Suriname. We gaan in gezelschap van mary (mijn zus) en mijn moeder Dora die nu 84 jaar is. Zij gaan 2 weken en wij blijven 4 weken.

Actief sinds 27 Okt. 2013