Javaanse markt, zondag 9 maart - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu Javaanse markt, zondag 9 maart - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van dorien en peter dreves - WaarBenJij.nu

Javaanse markt, zondag 9 maart

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg dorien en peter

09 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Jeetje, wat gaat de tijd toch snel, over 4 dagen vertrekken Mama en Mary alweer naar Nederland.
Dan dus geen zingend ochtendritueel meer zoals wederom deze morgen. Ze staan dan in mijn deuropening en zingen ons
TOLLENS ochtend lied, " De morgen is gekomen, de nacht is heen gegaan". Met allebei een grote smile op hun gezicht, dan weet ik ook dat de koffie klaar staat. Na de verse broodjes van Peet vertrokken naar Kok en Margo die ons mee nemen naar de Javaanse markt. Onderweg vertelt Kok ons over alle huizen die we zien en een stukje historie van Paramaribo. Het verschil tussen rijk en arm is erg goed te zien door het verschil in woning.
Kleine houten scheefstaande huisjes ( voor ons meer een hutje) en daar tegenover prachtige opgetrokken villa's met mooie onderhouden tuinen. Margo vertelt ons ook dat ze graag wilt dat wij de mooie vooraanstaande wijken met hun huizen ook moeten zien. Het klopt inderdaad dat de toeristen( inclusief wij) de meeste foto's maken van de armoedigste huisjes en dan ohhh en ahh roepen en dan denken " dit moeten ze thuis zien".
Tevens onderbewust " wat heb ik het goed en woon ik mooi".
Bij de mooie huizen " wat een rijke patsers , overdreven zeg".
Daar maak ik dus ook geen foto van. Ja mensen, sta hier maar eens even bij stil.
Op de Javaanse markt heeft Kok ons weer allerlei lekkers laten
proeven en hadden we al snel veel kleine gevulde zakjes aan onze armen hangen, lekker voor thuis zei hij steeds. Lemmetjes(limoen), manja(mango), pompelmoes( hele grote grapefruit), sapotille (volgens Kok het lekkerste van Suriname)
Een fles met zoet en bittere amandelsiroop, flesje podosiri (geen idee nog wat dat is) gekleurde pakjes kleefrijst met kokos en natuurlijk dawet ( zoete kokosdrank). Om van de honger of dorst komen we hier niet, verrassend wel dat met alles wat wij eten en drinken geen van ons nog aan de racepoep is. Effe afkloppen. Op de markt gezellig staan kletsen met de buurvrouw van Fieke (duikclub) , hadden haar in het vliegtuig ook al gesproken, ze was het hele vliegtuig rond gegaan op zoek naar Dorien,haha
Daarna heerlijk echte koffie gedronken in hotel Torarica en rond gelopen in hun prachtige tuin met pier in de Suriname rivier.
Natuurlijk weer lekker creools gegeten bij Rolina, een aanradertje.
Nu hopla zwempak aan en die piranha's eens even laten schrikken. Ik heb wel minder vertrouwen in de Deet gekregen , we zitten allemaal vol met muggenbulten.
Brassa en wij gaan jullie zien.

• 10 Maart 2014 - 09:18

Carla Nobel:

Hoi Peter en Dorien,

wat leuk om een beetje mee te leven met jullie vakantie! De wonderen van de moderne techniek zeg maar. Nog heel veel plezier en Dorien, tot gauw!

Groetjes, Carla

• 10 Maart 2014 - 11:42

Fieke :

Wat een leuk verhaal weer en wat leuk dat je mijn buurvrouw hebt gesproken! Veel plezier nog!!!

• 10 Maart 2014 - 11:55

Antoinette:

Hallo lieve vrienden ,
    Fijn om te lezen dat jullie het reuze naar de zin hebben, en ja de tijd gaat snel dus geniet met volle teugen want voor je het weet zit je weer aan de poker tafel :-)
    Hier ook prachtig weer, zonnetje schijnt en geen wolkje aan de lucht. Zo weer werken na 1,5 week vakantie, dat zal wel weer wennen zijn.
    Heeel veel liefs voor jullie allemaal,
    Je ( achter gebleven) zusje ;-0

• 10 Maart 2014 - 13:50

Kitty Dreves:

hallo allemaal, fijn dat hullie ons een beetje mee laten genieten van het verblijf. Ik volg het met plezier en vertel pa zo goed mogelijk wat jullie beleven. Dat vindt hij leuk.
    Ik moest de groeten doen . en nog heel veel plezier.

• 10 Maart 2014 - 23:02

Rob Vredeling (ouwe NOS-collega Van Mary):

Hartstikke leuk om hier van Mary even te mogen meeloeren. Geweldig dat moeder Tollens dit op deze manier mag beleven op hoge leeftijd.
    Maar ik schrijf hier natuurlijk vooral om Mary voor morgen HEEL HARTELIJK TE FELICITEREN.
    En verder nog een paar heel fijne en mooie dagen, en een voorspoedige terugreis.
    Tot spoedig in het ook best wel lekker zonnige Holland, groetjes,
    Rob